Di zaman kebangkitan
Islam dahulu terdapat beberapa sahabat yang terkenal kerana banyak
mengorbankan harta-benda dan kekayaannya untuk membela Agama Allah.
Salah seorang di antara mereka yang paling terkemuka sekali ialah
Saiyidina Uthman Bin Affan R.A. Selain daripada beliau ialah Saiyidina
Abu Bakar Al Siddiq, Abdul Rahman Bin Auf dan lain-lain lagi. Apatah
lagi memang Saiyidina Uthman R.A. baik sebelum memeluk Islam mahupun
setelah Islam, merupakan satu-satunya tokoh saudagar dan peniaga yang
paling berjaya sekali. Dialah sahabat Rasul yang banyak mengorbankan
harta-bendanya bagi menegakkan perjuangan Islam.
Saiyidina Uthman Bin
Affan R.A. adalah Khalifah Islam yang ketiga sesudah Saiyidina Umar Al
Khattab R.A. Beliau telah memerintah Kerajaan Islam hampir sebelas tahun
lamanya dan tahun Masihi 644 hingga 655 Masihi. Beliau memperoleh
gelaran "Zun Nurain yang ertinya yang memiliki dua cahaya. Sebabnya
ialah kerana Rasulullah s.a.w. telah mengahwinkannya dengan dua orang
puterinya iaitu yang pertama kali dengan Rugayyah dan sesudah wafatnya
semasa Perang Badar, maka Rasulullah s.a.w. telah mengahwinkannya pula
dengan Kalthum. Demikian besarnya kecintaan dan penghormatan Rasulullah
s.a.w. terhadap Saiyidina Uthman R.A. Tatkala isterinya yang kedua itu
pula meninggal, Rasulullah s.a.w. telah berkata kepadanya, "Jika ada
anak perempuanku lagi hai Uthman, tentu engkau ku ambil sebagai menantu.
Sahabat
besar ini termasuk orang-orang pertama yang masuk Islam. Beliau
datangnya dan suku atau puak Quraisy yang paling keras sekali
tentangannya terhadap agama Islam dan Rasulullah s.a.w., iaitu puak
Umaiyah. Menurut catatan sejarah, Saiyidina Uthman Bin Affan termasuk
orang kelima diajak oleh Saiyidina Abu Bakar Al Siddiq untuk memeluk
Islam. Setelah memeluk Islam, Uthman R.A. termasuk orang yang sangat
dicintai oleh Rasulullah s.a.w. kerana kemuliaan dan kehalusan
budipekertinya. Memang sesungguhnya Saiyidma Uthman Bin Affan R.A.
terkenal sebagai seorang sahabat yang sangat tinggi budiperkertinya,
sangat penyantun, lemah lembut lagi pemalu. Sebagai memperlihatkan
kecintaan dan penghargaan Rasulullah s.a.w. kepadanya itulah maka beliau
telah menjadi pilihan baginda untuk dikahwinkan dengan puteri-puterinya
seorang demi seorang selepas meninggal seorang lepas satunya. Sebagai
memuji keluhuran budi akhlaknya itulah Rasulullah s.a.w. pernah bersabda
kepadanya, "Malaikat sangat malu kepadamu hai Uthman. Memang Rasulullah
s.a.w. biasanya tidak keberatan menerima kedatangan para sahabatnya
dalam berpakaian yang biasa sahaja, tetapi apakala diketahui bahawa
Saiyidina Uthman R.A. akan datang mengunjunginya, maka baginda pun
mengenakan pakaiannya yang sewajarnya sebagai menghormati sahabatnya
yang disegani sendiri oleh para malaikat.
Dalam
suatu riwayat lain adalah dikisahkan bahawa Rasulullah s.a.w. pernah
bersabda, "Saya bermohon kepada Tuhanku supaya tidak ada seorangpun yang
pernah menjadi menantuku atau menjadi mertuaku dimasukkan ke dalam
neraka. Hal yang demikian itu tercapai oleh Saiyidina Uthman R.A. kerana
Rasulullah s.a.w. pernah bersabda, "Tiap-tiap Nabi mempunyai teman, dan
Uthman adalah temanku di dalam syurga.
Ketika
suasana pergolakan di Mekah menjadi tegang dan meruncing disebabkan
kaum musyrikin Quraisy melakukan tekanan yang hebat terhadap kaum
Muslimin, Saiyidina Uthman termasuk orang-orang yang turut melakukan
hijrah ke Abyssinia. Saiyidina Uthman R.A. berserta isterinya adalah
termasuk rombongan yang menjalankan hijrah yang bersejarah itu. Beliau
tidak pernah memikirkan kerugian perniagaannya yang ditinggalkannya itu
kerana beliau sedar bahawa hijrah tersebut adalah termasuk dalam usaha
untuk menegakkan agama Allah. Sekembalinya beliau dan Abyssinia, beliau
pun tinggallah di kota Mekah buat sementara waktu. Kemudian beliau telah
melakukan hijrah pula ke Madinah untuk menyusul Rasulullah s.a.w. yang
telahpun lebih dahulu berhijrah di kota tersebut.
Setelah
berada di Madinah, Saiyidina Uthman R.A. pun mulalah menjalankan usaha
perniagaannya hingga beliau berjaya menjadi saudagar yang kaya. Namun
demikian beliau tidak teragak-agak sedikitpun bagi mempergunakan seluruh
kekayaan dan harta bendanya bagi menyahut seruan jihad bagi menegakkan
kesucian Islam. Sebagai seorang sahabat besar, banyak sekali pengorbanan
Saiyidina Uthman Bin Affan terhadap Islam. Di zaman permulaan
perjuangan Islam di Madinah, pernah kaum Muslimin menghadapi kekurangan
air, lalu Saiyidina Uthman Bin Affan telah membeli sebuah kolam yang
bernama Bir Ruma dan seorang Yahudi. Pada saat itulah Rasulullah s.a.w.
bersabda, "Barangsiapa yang antara kamu yang membeli sumur Ruma lalu
dijadikannya wakaf bagi keperluan kaum Muslimin serta ia menimba air
sumur tersebut maka orang yang berbuat demikian itu Allah akan
menyediakan tempat minuman baginya dalam syurga. Begitu juga tatkala
Masjid Madinah rnenjadi terasa sempit sebab semakin banyaknya orang yang
bersyalat di dalamnya, maka dengan spontan Saiyidina Uthman membeli
lima rumah yang sederet di samping masjid untuk dibongkar, kemudian
dibangunkan tambahan masjid agar menjadi lebih luas dan besar lagi.
Selain
daripada pengorbanan harta benda, Saiyidina Uthman Bin Affan R.A. juga
adalah sahabat yang paling banyak membantu Rasulullah s.a.w. dalam
berbagai masalah. Beliau adalah salah seorang penulis wahyu dan juga
pernah menjadi utusan Rasul untuk menemui kaum Quraisy pada tahun keenam
hijrah. Disebabkan besarnya pengorbanannya terhadap Islam maka tidaklah
menghairankan kiranya beliau tergolong salah seorang yang paling
diridhai oleh Rasulullah s.a.w. pada waktu wafat baginda.
Selain
memiliki sifat pemalu, Saiyidina Uthman R.A. ialah seorang sahabat
akrab Rasulullah s.a.w. yang masyhur dengan sifat waraknya, kuat
beribadat dan amat taqwa kepada Allah, dia mengerjakan segala perintah
Allah dan sekali-kali tidak melanggar larangan Allah. Pada tiap-tiap
tahun beliau menunaikan ibadah Haji dan dalam sepanjang tahun pula
beliau berpuasa setiap hari kecuali pada hari-hari yang ditegah
berpuasa. Beliau sangat mengambil berat terhadap kaum keluarganya dan
sangat bertimbangrasa dan kasih mesra kepada mereka. Beliaulah juga
seorang sahabat yang sangat pemurah dan sangat takut akan kemurkaan
Allah, bila beliau mendengar bacaan Qur'an darihal azab api neraka maka
air matanya bercucuran keluar oleh rasa takutnya.
Khalifah
Uthman Bin Affan R.A. telah dipilih sebagai Khalifah apabila wafatnya
Saiyidina Umar Ibnul Khattab apakala beliau menyatakan kesanggupannya
secara tegas kepada AbduIl Rahman Bin Auf yang bertindak sebagai
formatir. Beliau ialah seorang sahabat yang tua tatkala dilantik
menjadli Khalifah iaitu ketika berumur 70 tahun. Beliau seorang yang
bersifat lemah lembut, tidak gemar menggunakan kekerasan dalam
menjalankan pemerintahannya, hal ini berbeza sekali dengan Saiyidina Abu
Bakar dan Saiyidina Umar R.A. yang menjadi Khalifah sebelum
daripadanya, mereka kedua-duanya mempunyai sifat tegas dalam menghadapi
sesuatu masalah dalam zaman pemerintahannya. Pada masa zaman
pemerintahannya, keadaan pemerintahan Islam dan semasa ke semasa mula
menjadi bertambah luas dan mula menempuh satu zaman peralihan dan
kehidupan asal orang-orang Arab menuju suatu kehidupan baharu dan pada
zamannyalah bermulanya zaman kemewahan hidup yang timbul daripada hasil
penaklukan negeri-negeri yang baharu.
Dalam
zaman pemerintahannyalah orang-orang Islam mula merasa hidup mewah dan
menerima kemakmuran. Mereka yang menghadiri majlis-majlis jamuan
Khalifah Uthman pada zaman itu melihat perbezaan besar jika dibandingkan
dengan jamuan yang diadakan pada zaman Khalifah Umar. Sebagai seorang
Khalifah beliau merasa bahawa rakyatnya berhak menikmati hidup yang
makmur itu, tetapi beliau tidak membenarkan kepada orang-orang Islam
bersenang-senang dengan nikmat kemakmuran itu hingga melanggar hukum
Allah. Pada zaman beliau ramai daripada para sahabat Rasul keluar
meninggalkan bandar Madinah hermastautin di wilayah-wilayah yang baharu
diperintah oleh pemerintah Islam. Pemergian mereka itu tidak dilarang
oleh Saiyidina Uthman. Jikalau pada zaman pemerintahan Khalifah Umar
para sahabat tidak dihenarkan keluar dan bermastautin di negeri-negeri
yang baharu diperintah oleh orang-orang Islam, tetapi pada zaman
Khalifah Uthman R.A. tegahan itu dihapuskan. Saiyidina Uthman tidak
begitu mengambil berat terhadap gabenor-gabenor Islam yang memerintah di
wilayah-wilayah Islam khususnya mengenai perjalanan mereka, untuk
menjaga nama baik mereka dan untuk mengelakkan daripada perkara-perkara
yang mungkin menimbulkan fitnah. Berlainan dengan Saiyidina Umar R.A.
yang sangat mengambil berat tentang kedudukan wakil-wakilnya yang
memerintah.
Pada
zaman peinerintahan Saiyidina Uthman Bin Affan inilah mulai timbulnya
beberapa masalah yang belum pernah berlaku sebelumnya. Timbulnya
peristiwa-peristiwa yang baharu itu bukanlah disebabkan oleh kecuaian
Saiyidina Uthman ataupun kerana beliau sengaja meringan-ringankan hukum,
bahkan hukuman-hukuman yang sewajarnya tetap dikenakan ke atas siapa
juga yang bersalah yang melanggar larangan Agama Islam. Tetapi
bagaimanapun percubaan-percubaannya itu tidak menghasilkan hasil yang
baik berlainan dengan apa yang dijalankan oleh Saiyidina Umar Ibnul
Khattab dalam masa pemerintahannya dan mi menyebabkan fitnah-fitnah
makin banyak berlaku antara pihak pemerintah dengan orang ramai.
Satu
perkara yang mungkin menjadi punca kelemahan pemerintahan Saiyidina
Uthman ialah sifatnya yang mudah dipengaruhi oleh cakap-cakap orang lain
terutama oleh kaum keluarganya sendiri. Mereka itu pernah mencampuri
urusan pemerintahan terutama salah seorang keluarganya yang hernama
Marwan Bin Hakkam. Perbuatannya yang membiarkan keluarganya campur
tangan dalam pemerintahan serta perlantikannya ke atas ramai anggota
keluarganya dalam pemerintahan itulah yang selalunya menimbulkan rasa
tak puashati di kalangan penduduk Madinah khasnya dan rakyat Islam
umumnya.
Selain
daripada itu ada lagi beberapa perkara yang dilakukan oleh Saiyidina
Uthman yang telah menimbulkan rasa tak puashati orang-orang Islam pada
masa itu. Salah satu danpada perkara-perkara itu ialah keputusan
membenarkan bapa saudaranya Al Hakam Bin Abi Al As dan beberapa orang
keluarganya kembali semula ke Madinah, padahal Al Hakam telah dipenintah
keluar dari Madinah kenana sikap penmusuhannya terhadap Rasulullah
s.a.w. dan Saiyidina Uthman telah merayu kepada Rasulullah pada masa
hayatnya lagi meminta baginda membenarkan bapa saudaranya itu kembali
tetapi Rasulullah s.a.w. tidak membenarkan permintaannya itu hingga pada
zaman Saiyidina Abu Bakar R.A. dan Saiyidina Umar R.A. dia tidak
dibenarkan juga kembali. Apabila Saiyidma Uthman dilantik menjadi
Khalifah bapa saudaranya itu dihenarkan kembali ke Madinah., bukan
setakat itu sahaja namun apabila ia mati kuburnya dibina dengan indahnya
dan anaknya yang bernama Al Hanith dilantik pula menjadi pegawai
menjaga tempat-tempat perniagaan di Madinah. Sementara perlantikan
Saiyidina Uthman ke atas anaknya Al Hakam yang bernama Marwan menjadi
sebagai menteni kepadanya itu dikecam hebat juga oleh orang-orang Islam.
Beberapa orang sahabat yang terkemuka telah membantah perlantikan itu
tetapi tidak dipedulikan oleh Saiyidina Uthman. Mengenai pengkembalian
bapa saudaranya ke Madinah, Saiyidina Uthman memberitahu
sahabat-sahabatnya bahawa beliau telah memohon persetujuan Rasulullah
s.a.w. dan itulah sebabnya beliau berani melakukan demikian.
Selain
daripada itu orang-orang Islam merasa tak puas hati juga tenhadap
pemecatan yang dilakukan oleh Saiyidina Uthman ke atas pegawai-pegawai
yang dilantik pada zaman Saiyidina Umar Ibnul Khattab dan digantikan
dengan orang-orang baru dari kaum keluarganya. Perkara-perkara seperti
yang tersebut itu berlakunya di Madinah pusat pemerintahan Islam pada
masa itu. Sementara di lain-lain wilayah Islam tak sunyi juga daripada
adanya golongan-golongan yang menaruh rasa curiga dan tak puas hati
terhadap Saiyidina Uthman R.A. Pemenintahan Saiyidina Uthman itu mula
menempuh satu percubaan yang besar iaitu dengan tumbuhnya punca fitnah
di Madinah yang akhirnya menjalar ke seluruh wilayah-wilayah Islam yang
lain. Tatkala itulah seorang musuh Islam bernama Abdullah Bin Saba,
seorang Yahudi yang mengaku dirinya memeluk Islam telah membangkitkan
kemarahan rakyat terhadap Khalifah Uthman R.A. dengan tujuan untuk
memecah belahkan kaum Muslimin sesama sendini.
Seonang
sahabat yang tenkenal bennama Abu Zar juga telah menentang hebat
pemerintahan Saiyidina Uthman R.A. dengan membuat cabaran ke atas
Khalifah itu dan juga ke atas Muawiyah yang pada masa itu sebagai wakil
Khalifah memerintah kota Damshik. Di negeri Syam Abu Zar telah termakan
hasutan dan Abdullah Bin Saba lalu menentang Muawiyah kerana menurut
pendapatnya pernah Mauwiyah mendakwa bahawa harta Baitulmal semuanya
adalah kepunyaan Allah bukan kepunyaan onang-orang Islam seolah-olah dia
bercadang tidak akan membahagikan harta baitulmal kepada orang ramai.
Inilah hasutan yang dibuat oleh Abdullah Bin Saba kepada sahabat
tenkenal iaitu Abu Zar yang memang berjiwa militan dan keras itu.
Memandangkan bahaya dan pengaruh Abu Zar itulah maka akhinnya Saiyidina
Uthman Bin Affan mengambil tindakan untuk mengasingkan Abu Zar Al
Ghifari dari orang ramai lalu dibuangnya ke satu tempat bernama Raudah.
Di tempat pembuangannya itu beliau terus-menerus juga membuat kecaman ke
atas Saiyidina Uthman R.A. hingga akhin hayatnya beliau meninggal dunia
pada tahun 31 Hijrah.
Sementara
itu kegiatan-kegiatan yang dilakukan secara gigih oleh Abdullah Bin
Saba untuk memecah-belahkan ummat Islam telah mendapat kejayaannya di
Mesir, Kufah dan Basrah. Beliau telah benjaya mempengaruhi jiwa orang
ramai dengan menyebarkan satu fahaman yang belum pernah dibawa oleh
sesiapa sebelum itu bahawa kononnya Nabi Muhammad s.a.w. ada menetapkan
seorang penggantinya iaitu Saiyidina Ali Bin Abu Talib R.A. Di Mesir
Muhammad Bin Abu Bakar, iaitu anak Khalifah Abu Bakar Al-Siddiq telah
menyokong gerakan Abdullah Bin Saba itu kerana didorong oleh pertalian
kerabat antaranya dengan Saiyidina Ali R.A. iaitu sebagai anak tiri
kepada Saiyidina Ali Bin Abu Talib yang beristerikan balu Saiyidina Abu
Bakar R.A. iaitu Asma Binti Umais ibu Muhammad Bin Abu Bakar. Muhammad
Bin Abu Bakar menentang keras pemerintahan Saiyidina Uthman kerana
sepucuk surat yang dihantar oleh Marwan Bin Hakkam dari Madinah kepada
Abdullah Bin Saba, gabenor Mesir menyuruhnya membunuh Muhammad Bin Abu
Bakar dan juga membunuh sekelian orang yang menyokong Muhammad sama ada
dan golongan Muhajirin ataupun dan Ansar.
Kesudahannya
golongan-golongan yang menentang Khalifah Uthman Bin Affan yang
datangnya dan wilayah Mesir, Kufah dan Basrah itu membuat satu pakatan
menuju Madinah untuk mengemukakan tuntutan-tuntutan meneka kepada
Khalifah. Apakala mereka dapati tuntuntan-tuntutan mereka itu tidak
dapat ditunaikan sepenuhnya oleh Khalifah maka mereka pun melakukan
kepungan terhadap istana Khalifah Uthman Bin Affan. Setelah beberapa
hari melakukan kepungan, mereka akhirnya merempuh masuk lalu membunuh
Khalifah Uthman Bin Affan yang tenkenal kenana sifat sabar dan santunnya
itu. Ketua pemberontakan itu bernama Al Ghiffari telah memukul
Saiyidina Uthman dan kemudiannya diiringi pula oleh tetakan dengan
pedang dari seorang pemberontak lain, pukulan mana disanggah oleh isteni
Saiyidina Uthman bernama Naelah dan kena pada jari tangannya lalu
putus. Akhinnya Saiyidina Uthman mati terbunuh pada 35 Zulhijjah tahun
35 Hijrah dan akibat dan kewafatannya itu maka bermulalah babak-babak
yang mendukacitakan dalam lembaran sejarah Islam.
strategi bisnes uthman affan tau
ReplyDeletegood info. strategi bisnes uthman affan de
ReplyDelete@nora terima kasih hanya berkongsi moga bermanfaat ^^
ReplyDelete