HOMEY TUAN BELOG POSTING TUTOSOLAT DOA SIRAH FREEBIES TUTOBLOG MYPROFILE

Monday, December 21, 2015

Sudah hampir ke hujung............

anime, blossoms, and gif image
Ahlan semua.. mestikan entri dari aisya kan, sekali sekala nak taip memang susah habis sangat pos la benda ilmiah atau pun freebies atau tutorial tu ja la kan.. dah jarang nak menaip cerita panjang-panjang. Kadang diri ni terfikir orang bukannya rajin sangat nak baca entri panjang-panjang kan..kadang-kadang tu sebab aisya sendiri yang malas nak menaip hihi tu yang betul sebenarnya..
Dah sampai hujung tahun 2015 dan hari ni 10/ 12 / 2015 bersamaan hari Rabu..
sekejap ja masa berlalu kan..macam tak sempat nak simpan apa-apa kenangan yang manis.
Tahun 2015 adalah tahun pembelajaran untuk diri..mungkin..
banyak belajar benda baru..banyak belajar perangai-perangai manusia yang bermacam-macam dalam zaman pekerjaan..sangat mencabar jiwa dan kesabaran betui.. banyak subjek kehidupan yang tak pernah aisya tahu sebelum ni dan sedikit sebanyak mematangkan pemikiran.

Watak sendiri pun dah banyak yang berubah.. mungkin sebab suasana yang mengubah diri menjadi lebih kasar dan keras dalam keputusan tp hakikatnya menangis didalam.. biasa itu perkara biasa bagi setiap manusia aisya fikir itu normal..kan sebab semua lalui benda macam tu. semua akan diduga macam tu..jadi biasa nama pun manusia..hihi
truly! gembira walaupun tahun depan semakin tua oh tidak!! haha makcik sebelah rumah cakap

"Tua pada tahun..muda pada wajah.." huhu

tapi ada ja yang tua pada wajah muda pada tahun huhu tak faham? mksudnya wajah dia tua dari umur dia haha jangan marah ya gurau ja..

InsyaAllah untuk tahun hadapan blog PENCARI CAHAYA ILLAHI ini akan lebih banyak bahan ilmiah untuk dikongsi walaupun dari blog lain sebagai santapan sahabat-sahabat semua. mohon maaf di atas kekurangan diri..ketidakperhatian pada soalan sahabat-sahabat semua..mohon juga teguran dari sahabat yg prihatin moga kita semua termasuk aisyah akan menjadi lebih baik pada tahun hadapan InsyaAllah Amin!!


Wednesday, December 02, 2015

Mungkin Terlalu BAIK...


anime, beautiful, and sakura image
 
Bismillahirahmnirahim...
pertama dan selamanya..bersyukur kehadrat Allah SWT dengan penuh rasa tenang.
hembusan nafas yang dahulunya kencang kini sudah mula perlahan

"Aku lega akhirnya...."

itu saja yang mampu aku ucapkan selepas apa yang telah aku tempuh sepanjang tahun 2015 ni..
bagi aku tahun ni banyak keperitan, kesedihan, kesusahan dan kehilangan.. 
tahun ni seolah tahun aku dilatih dengan begitu kuat untuk terus kuat ditahun0tahun hadapan.

"Mungkin aku terlalu baik kepada mereka.."

Bisik hati aku sendiri..ya! mungkin aku terlalu baik kepada mereka sehingga mereka seolah-olah tidak langsung memikirkan hati dan perasaan yang aku tahan.

kenapa dengan aku..kenapa dengan diri aku..kenapa dengan mulut aku yang hanya mampu mengucapkan 

"Tak pa..."

sedangkan aku tidak mahu untuk menerima itu bukan kerja aku.. tapi kenapa aku tidak boleh mempertahankan diri aku sendiri daripada terus terusan memberi muka kepada mereka yang hanya ingin mengambil kesempatan di atas kebaikan aku.

wahai mulut, katakanlah "tidak mahu..aku tidak mahu!!" kenapa susah benar kau hendak mengucapkan ucapan sebegitu sedangkan dalamanmu menjerit meronta tidak mahu..
kenapa kau sanggup menipu diri kau sendiri...
terlalu banyak kali kau disakiti..kesilapan demi kesilapan diulang namun kepada kau masih menerima.. sedangkan air mata keperitan dan kepenatanmu tidak seorang pun mengetahuinya.
apa kau sanggup terusan begini..?

Bangunlah wahai diri.. jangan terlalu baik dengan mereka yang hanya memperbodohkanmu.
kuatkan tekadmu agar kau kukuh di dalam prinsip hidupmu..
kenapa harus kau sahaja perlu memikirkan kebahagiaan mereka..bagaimana dengan kebahagiaan dirimu.. semua manusia layak untuk mendapat kasih sayang dan kebahagiaan.
dan kau wahai diri hanya tahu bahagiakan mereka kenapa kau tidak membahagiakan dirimu dahulu sebelum mereka.

Tuesday, December 01, 2015

kata-kata dari QALBIKU


aesthetics, amazing, and animation image
Dulu aku selalu terbayang,
Yang aku akan berkahwin pada sejengkal usia dua puluh an,
Atau paling tidak,
Lewat belasan.
Tidak pernah impikan mewahnya perkahwinan,
Asal agama, juga baiknya keturunan yang di hamparkan,
Cukup.
Tapi tidak.
Masih tawar hati untuk terima setiap insan yang singgah.
Masih di belenggu kisah ‘dulu’.
Masih tidak boleh hadap perasaan yang tidak sudah-sudah.
Ya Tuhan.
Permudahkan.
Berilah aku kekuatan seperti dulu.
Sekurang-kurangnya peluang,
Berjuang untuk aku melahirkan,
Ramai pejuang agama,
Serta meramaikan umat Nabi Muhammad SAW.
Setidaknya,
Sebelum ayah bonda pergi,
Tinggalkan aku sendiri.
**Setidaknya,
Sebelum ayah bonda pergi,
Tinggalkan aku sendiri.**