HOMEY TUAN BELOG POSTING TUTOSOLAT DOA SIRAH FREEBIES TUTOBLOG MYPROFILE

Saturday, May 25, 2013

#Ai's Doodles: Tempahan Doodles#


Bismillahirahmanirahim..apo kabo? hehe hari ni post nk promot2 sikit..cer tengok kat bawah nie..okey (^_____^)




*ni adalah contoh yang Ai buat kan dekat first customer ai..anda boleh buka disini utk melihat lebih lanjut atau pun nak membeli belah tudung online..dipersilakan ke WinaLicious Hijabs
*Untuk membuat tempahan Ai's Doodles seperti di atas boleh jelajah di Ana Humayrah Doodles & Collection

Friday, May 24, 2013

Freebies: cute background

 
 
http://i.imgur.com/Do2XS.png
http://i.imgur.com/QegMG.png
 
http://i.imgur.com/X9lZR.png
 
http://i.imgur.com/YVUwW.png
 
http://i.imgur.com/HkJ4H.png
 
http://i.imgur.com/UdPzL.png

Thursday, May 23, 2013

#BAITUL MUSLIM : Merisik di Masjid#

Alhamdulillah wa syukrillah..sahabat 'Ai'...hehe sekarang nak change the nickname lg...'Ai'..^^.. mcm sedap jer..okey2..posting kali niey bukan nak sembang psal nickname baru ni..tapi..nak sharing the story..Kisah ini diceritakan oleh dua orang sahabat Ai yang sudah berumah tangan tapi kisah dia sebelum berumah tangga.. kenapa pilih kisah dia untuk di postkan dekat belog ni?..sebab kisah dia mmg seronok and sweet..
 
Kisah ini bermula dengan si suami..(~Zaid~)
Malam tu ada ceramah agama.. zaid singgah masjid nak solat isyak tapi singgah awal nak berehat sekejap..sampai saja di masjid Al-Hana, Kuah ada ceranah agama tengah berlangsung jadi dah alang-alang zaid dengan kawan-kawan sertai sekali majlis ilmu tu..tajuk ceramah tu kalau tak silap zaid.."Jodoh dan Cinta"..memang seronok dengan lawak..terus masuk masjid dan keluar pintu belakang sebab nak ambil wuduk..Habis saja ambik wuduk nampak seorang perempuan dok susun kasut tempat rak kasut perepuan dibelakang.. zaid boleh perasan tu sebab jalan nak masuk ke pintu belakang sehala dan pintu tu bersebelahan saja antara lelaki dan perempuan tapi jarak dia jauh jugak..Zaid berhenti dan tengok perempuan dengan bertelekung tu dok susun sampai dia habis susun dan dia terus masuk dalam masjid..zaid tersenyum sendiri..dalam hati dok perasan sorang2 "Kalau lah ini jodoh aku"..Astagfirullahalazim..sapu muka terus masuk dalam masjid sambung dengar ceramah agama tadi..tapi dalam kepala niey dok tertanya2 sapalah perempaun tadi..hati ni dok teringat.."ishhhh...entah2 makcik mana" macam2 fikir...
selesai solat isyak, zaid dengan kawan-kawan dok bersembang dengan tok imam masjid Al-hana tu..Biasalah baru sampai Langkawi walaupun pulau tapi tetap tak tahu jalan cuma jalan nak balik ke hotel jer tahu sebab hotel pun berdekatan dengan Masjid situ. Zaid perasan baju perempuan tadi berwarna hitam merah..zaid memang yakin tu perempuan yang susun kasut di belakang tadi..bila zaid pandang wajah perempuan tu..'MashaAllah seorang anak dara rupanya..aku ingatkan makcik man tadi..Alhamdulillah" sambil tersegeh sorang2..
"oit...kenapa ni tersegeh sorang2?" Hafiz salah sorang kawan zaid tegur..
"Aku berkenan lah dekat perempuan tu" terus terang zaid cakap dekat hafiz sebab hati ni memang da berbunga2...
perempuan tu dan seorang lagi perempuan mungkin ibunya berdiri disebelah sebuah kereta macam tengah tunggu seseorang..zaid pandang dari jauh dan ada kelibat seorang lelaki menuju kearah mereka berdua..zaid rasa tu ayah dia..yakin!
"Mana?" Tanya hafiz
"Tu..yang baju hitam merah" jawab zaid sambil muncungkan mulut kearah perempuan tersebut.
"tu macam ayah dia ja..haaa dah berkenan baik kau g tanya..esok petang kita da nk balik..lagi pun sempat lagi ni kalau kau g tanya rumah dia kat mana" Hafiz cadangkan kepada zaid.. zaid rasa macam takut..ehhh betul ka aku niey... datang melancong tak ada pulak pasang niat nak cari jodoh orang sini..
"Pergi lah..diorg da nak balik tu" Hafiz menekan zaid.. tapi zaid masih keliru waktu tu..macam2 jugak zaid fikir..
tapi kaki perlahan-lahan melangkah menuju kearah ayah perempuan tu..rasanya la... bila zaid toleh kearah hafiz..dia tersenyum lebar..kawan-kawan yang lain dok rancak sembang.. da dekat sangat da ni..jantung rasanya macam nak lucut ja..5 kaki lagi langkah betol2 depan ayah perempuan tu...
da sampai...
"Assalamualaikum pakcik..." sapa zaid
"Waalaikumusalam.." jawab ayah perempuan tu
"saya nak tumpang tanya boleh?"
"Ya..boleh2..tanya la"
"Rumah pakcik dekat mana?" 
"Rumah pakcik??" ayah perempuan tu hairan..sudahlah tak kenal satu hal..tiba2 pergi tanya ruma pulak..gelabah habis waktu tu..hanya Allah swt ja tahu perasaan zaid waktu tu macam mna rasanya bila nak pergi merisik anak dara orang.
"ehhh...x..maksud saya sebenarnya...macam ni....."
Ayah  perempuan tu hanya mengangguk...
"Saya sebenarnya.................sebenarnya berkenan dengan anak pakcik.." sambil mata tercari2 perempuan manis tadi tapi tak ada..
"Yang pakai baju hitam merah tu anak pak cik kan?"
"ya..anak pak cik"
"Sebab tu saya tanya rumah pak cik..saya nak terus kerumah pakcik sembang di sini macam tak berapa nak sesuai.."
Ayah perempuan tu diam ja... sambil melihat zaid atas bawah... jantung jangan cakap la memang dok berlari 100 meter sejam da nie.. 'Hai pakcik ni mcm tak suka ja..." kata dalam hati....dari tadi pak cik ni tak kata ya pun tak..tidak pun tak...
"Ada pen gan kertas?" tanya pak cik tu... dengar saja tanya mcm tu terus rasa lega dan tersenyum lebar..zaid pun memandang Hafiz sambil memberi isyarat pen dan kertas..Hafiz tu da sememangnya faham berlari datang kearah Zaid..
Ayah perempuan tu menulis sesuatu atas kertas tu beralaskan badan Zaid sendiri..~sambil tersenyum~

Disambung isterinya (~Nur~)
Waktu Zaid jumpa dengan ayah..Nur sudah masuk dalam kereta tapi Nur perasan ayah tengah sembang dengan seseorang jadi Nur dengan ummi tunggu dalam kereta ja..Dalam 15 minit baru ayah masuk dalam kereta sambil tersenyum..ummi dan Nur tengok ayah..ummi tanya ayah sembang dengan siapa di luar tadi.. 
"Esok..Nur tunggu la..ada orang nak datang merisik" Jawab ayah selamba sambil tersenyum..Nur masa tu memang terkejut..merisik? siapa? ayah ni biar betol...siapa lelaki yang berani jumpa ayah Nur tu..Macam-macam Nur fikir......Malam-malam dekat Masjid pulak tu ada jugak org nampak Nur lepas tu beraninya pergi bertanya Nur dekat ayah sendiri.. tertanya-tanya siapa lelaki tu..belum pernah ada lelaki yang berani jumpa ayah Nur...Kata orang wajah ayah Nur agak bengis dan tegas kalau tak kenal perangai memang tak berani nak ajak bersembang tapi lelaki tu......hermmmmmm sepanjang malam Nur dok terfikir siapalh lelaki tu...esok betul ka kata ayah tadi..macam-macam..biasalah bukan pernah ada org datang merisik sebab tu rasa macam teruja sikit..hehe ~tersenyum~

Pagi sudah...Nur tertunggu-tunggu dan tertanya-tanya...mana...tak sampai pun lagi..siapalah agaknya yang merisik Nur semalam..hermmmm...
"Fikir apa Nur..." Tanya ayah..hehe Nur senyum 
"Tak fikir apa ayah..Nur dok tengok abang kupas buah nyioq (buah kelapa)" 
"Sapa nak mai ni...betul ka depa nak mai?" ummi pulak tanya macam faham-faham ja Nur tengah fikirkan benda yang sama.
"Entah...kalau ada jodoh sampai la depa tu"
Apa maksud ayah Nur pun tak faham sangat sebab ayah ni dia suka cakap sinis-sinis atau ada maksud yang tersirat.
Dalam 5 minit macam tu..dengar orang panggil salam dari depan rumah ummi dan ayah yang tadi dok kat belakang cepat2 p tengok siapa datang..Nur dah rasa berdebar-debar tapi nak tahu jugak siapa..perlahan-lahan pergi mengintip di balik tingkap..Ramai yang datang dan semuanya lelaki..
Eh..!! tu bukan tok imam masjid Al-Hana ka?'..yang lawaknya dalam celah-celah ramai lelaki muda2 ada terselit tok imam sekali..'xkan nak mai menikah terus kot' tergelak Nur sorang diri..
"Nur..depa da mai..jom tlong ummi buat air" ummi bergegas ke dapur..
...................................................................................................................................................................Ayah cerita dekat Nur dia terkejut masa zaid dengan kawan2 datang rumah bawa tok imam sekali..ingatkan apa..rupanya zaid dengan kawan2 dia tak tahu jalan nak ke rumah Nur. Jadi mereka bawa tok imam sekali masuk kereta untuk tunjukkan jalan dekat mereka. Masa di belakang rumah Nur tak tahu sangat apa yang mereka bincangkan cuma selepas daripada tu Nur tanya ayah apa yang zaid cakap dan Nur pun tak kenal siapa Zaid..yang mana satu dalam ramai2 tu..
Ayah tunjukkan gambar Zaid kepada Nur..masa Nur tengok gambar Zaid..Nur rasa tenang mukanya yang lembut sejuk mata memandang..
ayah tanya.."Macam mna...?" 
Nur pandang ayah... "Ayah macam mana?"
"Ayah suka budak ni..ayah tak tahu kenapa tapi ayah suka cara dia bercakap..cara duduk bangun..ayah rasa budak nie baik.." 
Nur terkejut apa yang ayah jawab tadi..macam tak percaya ayah akan puji seorang lelaki depan Nur..Selalunya ayah kalau dia tak suka dia akan cakap terang-terang..
"Nur ikut ayah..kalau ayah redha Nur kahwin dengan lelaki tu..Nur terima dengan redha jugak ayah.." apa yang Nur jawab dekat ayah tu seolah-olah macam Nur dah betul-betul bersedia nak berkahwin..rasa terus jatuh cinta tapi Nur tak kenal siapa Zaid...ayah tak tunjukkan gambar Nur kepada Zaid..
Ayah minta Zaid balik dan berbincang dahulu dengan keluarga dia..dan keluarga Nur tak ada masalah apa-apa sebab ayah dan Nur bersetuju..kalau ada apa-apa halangan nanti ayah akan terima dengan hati yang terbuka.. Zaid balik dan berbincang..Alhamdulillah keluarga Zaid menerima Nur..dan Nur menerima Zaid...
keluarga Zaid datang tengok Nur..dan bincang punya bincang siap dengan kenduri semua..pendek kata semuanya berjalan dengan lancar..

Perkara paling indah dalam hidup Nur..
Kali pertama Nur memandang Zaid adalah waktu akad Nikah oleh tok imam yang zaid bawa datang rumah sekali masa merisik tu.. Nur tak kenal Zaid langsung tapi lepas akad nikah tu masa nak sarung cincin Nur tengok Zaid..Nur jatuh Cinta...walaupun kekok sikit..hehe (tergelak)

Dan sekarang Nur adalah isteri Zaid yang sah..dan cinta Nur terputik sendiri sewaktu Nur bergelar isteri..Alhamdulillah sesungguhnya perancangan dari Allah swt tu lebih indah n sweet dan TERBAIK...

..........................................................................Sekian...............................................................................
Haaaa...macam mna..? bestkan...hehe...jadi kepada hangpa semua boleh jadikan sebagai panduan dan pengajaran..dan kepada lelaki tu kalau sudah berkenan dihati..pergi terus tanya..baru orang nampak keikhlasan kita nak memiliki anak dara orang dengan cara yang halal dan sah disisi agama.. inshaAllah.. jadi pesanan terakhir dari pasangan ni kepada pembaca belog PCI..
"Bercinta selepas menikah adalah sesuatu nikmat kasih sayang yang Allah swt kurniakan kepada kita hamba2nya..kepada yang sudah berkahwin jagalah imam dan makmum supaya cinta yang tersemai hingga ke syurga..yang masih single jangan kalut-kalut cari jodoh..tapi kalut-kalut la kemaskan akhlak..inshaAllah kalau Akhlak baik pasti dapat yang baik jugak yang penting jaga hati..jaga iman..Wallahulam.."
 

Tuesday, May 14, 2013

#Welcome the month of REJAB#

anime, sakura, and pink image
hye..hye..hehe aneosaeyo (ntah btol ka x ejaan)...ehemmmm..ehemmm habaq hangpa2 semua..ehh sahabat2 aisya semua apa khabar..? alhamdulillah..insya Allah semua berada dalam keadaan yang sihat walafiat.. posting..posting lg.."SELAMAT DATANG KE BULAN REJAB"..
Hari ni dah masuk 4 rejab..buku yang lama Allah swt dah simpan jadi sekarang Allah swt da bukakan buku yang baru untuk kita semua jadi hijrah sikit kalau dulu malas nak buat amal ibadah bulan ni kena 'up' sikit..sikit lama-lama jadi bukit insya Allah.. ada kelebihan bulan rejab nie kalau kita buat amalan-amalan seperti berpuasa, jaga aurat, jaga akhlak dan sewaktu dengannya.. 'check out' bawah okey...^_^

Kelebihan Berpuasa di Bulan Rejab
Riwayat Al-Thbrani dr Said b Rsyid
“Barang siapa berpuasa sehari di bulan Rejab, ia seperti melaksana puasa setahun,bila berpuasa 7 hari maka ditutuplah untuknya pintu-pintu neraka Jahanam, apabila berpuasa 8 hari dibukakan untuknya 8 pintu syurga, apabila berpuasa 10 hari, Allah akan mengabulkan semua permintaannya.”
 Imam Syafiie rahimahullah berkata, ada 5 malam dalam setahun, ALLAH SWT bukakan pintu langit, salah satunya adalah malam 1 Rejab. Bulan Rejab dikenali juga sebagai bulan Istighfar.

rejab

http://shafiqolbu.files.wordpress.com/2011/06/doa-bulan-rejab-panjangjpg.jpg

Jadi ambik kesempatan ni..buat banyak 'research' mengenai bulan rejab dan amalan2 yang baik serta elok utk kita ikuti supaya saham pahala kita di akhirat nanti bertambah insyaAllah..ni bukan untuk orang lain tapi untuk diri kita sendiri juga..diri sendiri yang kena tolong diri sendiri..haaaaa yang tak ganti puasa lagi tu ~tak semestinya perempuan~ boleh lah ganti..ganti puasa tu wajib ye.. okey selamat beribadah di bulan rejab ya sahabat-sahabat aisya semua...jangan malas hehehe ~nasihat untuk diri sendiri juga~ (^_^)v

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...