Sunday, October 07, 2012

Isi yang Bermakna itu Lebih BAIK


Greeting Text

Alhmdulillah..apa khabar semua sahabat-sahabat ana... sihat? kalau yang sihat tu Alhamdulillah kena bersyukur dan kepada yang tidak berapa sihat atau sakit tapi masih boleh mengadap belog lagi kira hebat lah kan..^^ tp untuk sahabat-sahabat yang sakit atau uzur.. jom pakat-pakat pergi ziarah mereka.. itu tandanya kita mengasihani saudara-saudara kita..

alhamdulillah juga utk diri ana sebab masih boleh menaip dan berceloteh kat dalam belog ni..biasalah sekarang ni tengah memengan status "Penanam Anggur yang berjaya" ^^v... kepada yang tidak atau tak berapa fahan maksud status tu bolehlah rujuk mana-mana sahabat yang arif tentang tu tp jgn rujuk buku dewan bahasa dan pustaka sebab memang kalian tak jumpa..tu peribahasa orang sendiri yang memandai cipta.. 

Hari ni nak kongsi serba sedikit pendapat dari pertanyaan sahabat ana..
"Aishah.. semua benda kita nak postkan dalam FB dan BELOG tu kena benda yang baik-baik je la benda tak baik tak boleh ke?"

Jeng..jeng... rasa-rasa kalau dia tanya kalian pun mesti boleh jawabkan.. sahabat ni dia cuma minta pendapat dari ana..jadi jawapan yang ana bagi dekat diasenang jer.. 
Sebaik-baiknya kita postkanlah benda yang baik didengar, difahami oleh umum..sebab benda dan unsur-unsur yang baik tu sebenar sesuatu benda yang sihat bila dibaca oleh orang lain.. contohnya kalau kita postkan hal-hal berkaitan motivasi, jati diri, hadis-hadis ke atau sebagainya bila orang baca apa orang akan fikir terutama kepada penulis atau pengepos tu sendiri.. mesti benda-benda yang baik..tanggapan yang baik.. okey contoh kalau kita post.. memaki hamun orang..tak puas hati dengan sikap terus tembak dalam FB atau belog, twit atau sebagainya apa orang yang baca tu fikir tentang diri kita yang mengepos ni..apa tanggapan orang terhadap kita elok ke tak...antum semua jawab sendiri..boleh taukan jawapan dia..

perkara-perkara yang kita post atau sebarkan sebenar memberi kesan jugak kepada kita.. benda yang baik bila ditulis diulang tulis berkali-kali akan memberi kita pengingatan bukan utk orang lain malah diri sendri tau.. dan bila orang baik contohnya post "JOM CINTA KEPADA ALLAH DAN NABI MUHAMMAD..~~ disusuli pengisian rohani dibawah dia sampai boleh buat hati pembaca tu terpau jatuh cinta terus..siapa yang akan dapat ganjaran?? kita la yang mengepos tu... sedar tak sedar sebenarnya benda baik yang kita post tu akan jadi saham kita diakhirat nanti..waa ada saham pahala..Baik kan ALLAH SWT walaupun sebesar zaraf kita buat baik DIA tetap bagi ganjara kepada hamba DIA.. bukan setakat post benda baik..contohnya kita bercakap benda yang baik..berbuat baik..tolong orang benda yang baik-baiklah nak list kat sini sampai esok pun belum tentu habis hehehe... yang penting kena ingat "Amar Maaruf Nahi Mungkar" buat apa yang ALLAH SWT perintahkan dan tinggal apa yang ALLAH SWT larang..

Kalu post benda-benda yang kurang baik macam mana.. samalah keadaan dia.. buat apa kita nak luahkan perasaan ketidakpuasan hati kepada manusia.. memaki hamun orang dalam FB atau belog atau sebagainya..tidak memulangkan sebarang keuntungan kepada kita..cuba bayangkan kalau kita mati tapi FB masih hidup dan orang sentiasa buka  profile FB kita dan baca apa yang kita tulis..apa jadi dekat kita dalam kubur? bak kata Nabil raja lawak.."Lu Pikir La Sendiri.." 

Jadi kalau nak ngadu papa..nak nangis ke..Hampar sejadah, Dirikan solat dan bermohonlah kepada DIA.. ALLAH SWT tu Maha Mengetahui isi hati kita sebab dia yang menciptakan kita..DIA tahu apa kita nak DIA tahu apa yang kita rasa..dan hanya DIA lah yang memengang hati-hati hambaNYA.. TAPI..jangan time sedih jer ngadap DIA...bila sedih putus cinta ngadap DIA lepas dah okey buat balik perangai lama dan tinggalkan DIA..tu namanya tak bersyukur.. tak nak..tak nak..
"JOM..jadi hamba ALLAH SWT dan umat NABI MUHAMMAD yang sentiasa mencari keredhaan dan rahmat dariNYA..walau dalam keadaan apa sekali pun..gembira ke sedih ke tetapkan hati kepada DIA.. selangkah kita mendekatiNYA seribu langkah DIA mendekati kita..dan UMMAH YANG BERKUALITI"
: Lepas ni checklist postkan benda-benda yang sihat dibaca, didengar dan difahami..Okey


No comments:

 
This Template Was Made & Design With Love By AlHumayrahOnlineShop. All Right Reserved To Me.