Monday, June 10, 2013

..Muzik...Tarbiah Hati

Ahlan Wasahlan sahabat dan saudra/i..ehemmmm...posting..posting...hehe..Kaifa hal? Alhamdulillah kalau semua berada dalam keadaan yang baik2 dan sihat walafiat InsyaAllah.. yang tengah membaca sekarang post ni..aisya nak tanya.."Suka dengar muzik?" angkat keyboard tinggi2 hehe...mesti suka kan..fitrah manusia memang sukakan benda2 yang sedap..makanan yang sedap..baju yang sedap mata memandang barang yang sedap diguna macam tu juga dengar lagu/muzik mesti sedap didengar sampai kepala pun terhanggup-hanggup..
Siapa yang tak suka dengar muzik tu haaaa ada masalah sikit dengan dia..hehe jgn marah ya.. semua boleh dikatakan majoriti meminati muzik..sekarang yang kita nak bincangkan dan aisya nak sampaikan MUZIK JENIS APA YANG KITA SUKA..? zaman sekarang bermacam-macam muzik dimainkan di radio ada yang kita faham ada yang mak oiii...memang tak faham langsung la sepatah apa yang artis tu nyanyikan..hehe tau tak..kalau tak tau ni aisya nk bgtau tau hehe...muzik juga boleh menpengaruhi kita..hati kita.. tak percaya? cuba dulu baru tau... kenapa aisya cakap macam tu sbb aisya sendiri alami.. 
contoh bila kita dengar muzik k-pop..contohnya..pembaca yang minat kpop jangan marah ya hehe okey..berulang kali kita dengar yela sbb minatkan tu yang dengar..lirik lagu tu sampai boleh hafal walaupun tu bukan bahasa kita..macam tu jugak kalau kita dengar lagu damai..macam nasyid memuji Allah swt dalam masa yang sama kita juga akan terikut memuji Allah swt dan sampai boleh hafal lirik..itu yang dikatakan mempengaruhi pengdengar..
Lagu/muzik yang kita dengar hari2 akan lekat dalam hati..kalau muzik tu muzik disco tak berkemungkinan juga kita akan ke disco kerana terlalu asyik dengar lagunya.. macam itu juga kalau kita dengar alunan muzik ketuhanan walaupun dalam bahasa arab atau bahasa lain.. muzik itu pentarbiah yang sangat baik untuk hati..bila kita dengar lagu yang baik in Shaa Allah hati kita akan terbentuk baik.. cuba bayangkan hari2 kita dengar muzik zikir..padahal kita bukan pandai berzikir tapi dengar lagu kita ikut perlahan-lahan sampai boleh dan hari2 juga kita berzikir seperti muzik tu..apa yang kita dapat? Pahala..semestinya sebab kita memuji Allah swt.. kebaikan daripada tak tahu berzikir sampai tahu.. dan hati kita...akan rasa tenang.. apa yang kita cari dalam hidup kalau bukan ketenangan dihati.. sebab itu aisya katakan muzik itu boleh mentarbiah hati kita..In Syaa Allah..
Muzik jugak boleh mentarbiah hati kita agar sentiasa mengingati Allah swt dan mempengaruhi kita melakukan perkara-perkara yang baik..contohnya.. doa menaiki kenderaan tak tahu..tak pernah hafal.. susah nak hafal..contohnya.. sekarang doa masuk tandas pun ada lagu sendiri nak hafal contohnya Surah Al Mulk pun ada muzik tersendiri..buka dan dengar muzik dia dan ikut..sbb alunan muzik la benda yang senang orang nak ikut.. asanya kalau buku belajar boleh buat lirik lagu semua pelajar mesti akan cuba..kan..kan..hehe
Jadi sebenarnya pemilihan muzik tu terletak atas diri kita..apa jenis lagu yang kita nak dengar.. muzik yang baik untuk kita atau sebaliknya.."THE POWER IN YOURS HAND".. aisya harap penerangan di atas sahabat2 faham apa yang sebenarnya aisya nak sampaikan.. Kalau ada salah dan silap maafkan aisya..ini adalah salah satu pendapat dan pandangan dari aisya..Waallahu a'lam
Syukran sebab sudi membaca sampai habis ^_________^v

No comments:

 
This Template Was Made & Design With Love By AlHumayrahOnlineShop. All Right Reserved To Me.