Friday, January 04, 2013

Nak pendam ke? Luahkan je....

 

Greeting Text 
hye..Apa khabar..(Always ayat sama) ^^ macam mana hari ni.. ada kemajuan tahap keimanan tak? hope hangpa sihat Alhamdulillah dan sentiasa dalam rahmat dan Lindungan dari Allah s.w.t amin...
okey..sebelum nak berceloteh panjang lebar.. aisya nak inform awal-awal.. i going to use Kedah punya loghat (HANGPA) to u all.. jadi jangan asa pelik pulak nanti k..hehe ^^ saja tukar2 angin malam2 ni...

Okey..Story nak Sharing dengan hangpa semua adalah pasal hati dan perasaan.. wahhhh wahhhh macam slow je kan.. tapi kalau gabungkan tajuk atas dengan title tadi memang dah boleh agak kan..

"Sya... saya suka dekat seseorang..TAPI.....saya malu nak bagitau dia, macam mana sy nak buat"
Tetiba je..aisya jadi mesin pengdengar yg sememangnya setia.. tak ada "on/off"...sahabat..nama dia.............(rahsia) ^^v.....  

Rasanya situasi ni bukan sahabat aisya sorang je yang alami.. hangpa pun mesti pernah kan..kan..kan.. (aisya tak tersenarai..~ ~lari~ ~).. Bila nak cerita bab hati dan perasaan a.k.a CINTA memang sampai esok pun tak akan habis..terlalu banyak tapi kita citer sikit2 dah la k..
kata HAMKA "Cinta itu adalah perasaan yang mesti ada pada tiap-tiap diri manusia, is laksana setitis embun yang turun dari langti, bersih dan suci. Jika ia jatuh pada tanah yang subur, di sana akan tumbuh kesucian hati, keikhlasan, setia, budi pekerti yang tinggi dan lain-lain perangai yang terpuji" 
waaa... penuh dengan makna kan... baca sampai faham ok... 
semua yang Allah swt ciptakan atas muka bumi ini ada cinta.. cinta tu satu perasaan yang Allah swt kurniakan kepada makhlukNYA.. cinta yang datang dalam hati tu bukan boleh di paksa-paksa atau boleh sekat-sekat... "STOP CINTA...!! Bukan sekarang".. tak boleh punya nak buat macam tu.. kalau tak percaya tanya lah orang yang dah jatuh cinta.. dia datang dengan Keizinan dari Allah swt dan tak perlukan alasan ataupun sebab.. Cinta tu adalah satu fitrah seorang manusia normal macam kita..kalau ada dikalangan hangpa yang tak rasa cinta langsung..masalah tu..bahaya..hehe ^^
semua orang nak "i love u..u love me back.." kan... tapi jangan sampai cinta punya cinta terjerumus dalam cinta yang bernafsu..haha lagi bahaya...

okey... kalau dah suka sangat dekat seseorang..


sebaik-baik bialah cinta yang ada dalam hati kita ni berlandaskan kepada memohon keredhaan dari Allah swt dulu..  kenapa kita suka dia? untuk apa?...KAPEL kah? Kahwin kah? suka2 je kah?


I) Kalau untuk "BERKAPEL"..?
fikir balik Allah swt redha tak kalau kita buat macam tu? Ingat ye! berkapel belum ada istilah "halal" dalam perhubungan antara dua jenis jantina dalam islam.. jadi..memang conform la tak boleh... kalau ada niat macam tu.. Keep saving la mat saleh cakap..hehe tak payah nak luah.. waaaaa... suka2 je aisya ni nak arahkan orang simpan2 kan..hehe (sorry) bukan apa..tak nak la (cinta yang asalnya FITRAH bertukar menjadi FITNAH disebabkan perbuatan kita sendiri).. okewh ^^v

 

 
II) Kalau untuk "BERKAHWIN"..?
Waaaa.... sapa dekat sini yang tak nak kahwin..angkat tangan? conform tak ada kan.. semua orang nak kahwin kan.. ^^ cuma cepat dengan lambat je.. okey kalau ada simpan niat nak kahwin contohnya guna orang tengah dulu seelok2nya orang sudah berkahwin la ada pengalaman macam abang kita ke akak ke bagitau dan minta pandangan dari diorang.. paling penting ISHTIKARAH tu..minta pertunjuk dari Allah swt.. betul tak keputusan yang kita nak ambik ni.. mohon dari DIA tunjukkan jalan yang benar dan adakah lelaki yang kita suka tu baik untuk kita? kita tak tahukan...Allah swt je tahu apa yang terbaik untuk HambaNYA. sebelum nak luahkan apa-apa fikir semasak-masaknya dulu..tak salah dalam islam perempuan luahkan perasaan pada lelaki sedang pada zaman nabi Muhammad ada seorang perempuan mohon agar diperisterikan oleh Baginda. Biarlah cinta yang ada dalam hati kita ni kerana Allah swt.. kerana nak gapai redha dariNYA. Percintaan dalam Islam hanyalah selepas termeterainya sebuah ikatan pernikahan antara dua insan, iaitu selepas lafaz Ijab dan Qabul.Islam telah menggariskan suatu panduan dalam menuju ke arah gerbang perkahwinan ini dengan cara lebih selamat dari fitnah dunia. 

tapi sebelum nak buat apa-apa kuatkan mental dulu.. takut-takut excited lebih cinta tidak berbalas hati yang merana..tapi kalau ada feedback lelaki tu punya ada perasaan yang sama..minta datang berjumpa ayah kita dekat rumah dan bincang macam mana bukan bincang dengan kita k dengan wali kita.. kalau tak yakin.. Luahkan je kepada Allah swt.. InsyaAllah jika lelaki tu baik untuk Agama kita, Hidup kita, Mati kita..dan boleh membimbing kita bersama-sama menuju cinta yang satu.. Allah swt pasti akan bantu hambaNYA yang beriman..yakin kepada Allah swt.. 



seandainya tak ada jodoh dengan lelaki yang kita suka tu..terimalah hati dengan ikhlas dan "set mind" siap-siap.. "InsyaAllah ada lelaki yang lebih baik darinya untuk aku" dan sebaik-baik perancangan adalah perancangan dari Allah swt..

0kewh ke...faham ke apa aisya cuba nak habaq mai..hehe..hope hangpa faham la ye.. kalau nak jawapan yang lebih flexsibel dan padat bolehlah berjumpa dengan orang-orang yang pakar dalam bidang ni (not me) hehe...aisya cuma sampaikan ilmu sekecil zaraf je.. hope dapat membantu hangpa k..

 
Dan diantara tanda-tanda (kebesaran)-Nya, ialah Dia menciptakan pasangan-pasangan untukmu dari jenismu sendiri, agar kamu cenderung dan merasa tenteram kepadanya, dan Dia menjadikan diantaramu rasa kasih dan sayang. Sungguh, pada yang demikian itu, benar-benar terdapat tanda-tanda (kebesaran Allah) bagi kaum yang berfikir. (surah rum: ayat 21)
* dalam apa-apa hal pun "Utamakan ALLAH SWT dahulu" 

10 comments:

Nur Najwa Bt Ibnu Pajar said...

thanks for info.boleh tak aisya tolong saya.macam mana nak bahagiakan hati? macam mna nak ubah sikap kite yg tidak mahu mengalah,tak sedar salah sendiri,ego yg tinggi,always want to talk.sebenarnya ingin menukar warna hati kpd yg lbh baik.

Ai Syah said...

@Nur Najwa Bt Ibnu Pajarsyukran kerana sudi ziarah sini.. Alhamdulillah, hati tu raja seluruh tubuh badan kalau buruk hati seseorg bruklah semuanya tp kalau baik hatinya maka baiklah semua.. kalau kita bentuk hati kita supaya jadi lebih bahagia, lebih tenang jawapannya mudah ja..najwa kena selalu ingat Allah swt dalam apa jua keadaan.. hati kena sentiasa ada Allah..mksdnya bila kita nak apa keputusan atau apa tindakan ingat Allah.. cara nak sentiasa ingat Allah kna selalu baca Al quran, zikir, istighfar , buat solat sunat malam..InsyaAllah najwa akan rasa diri lebih positif dan sentiasa berfikiran baik dan jauh dari fikiran yang buruk.. semuanya atas daya upaya kita sendiri utk membentuk dan mengubah diri kita sendiri..wallahualam.. moga2 ilmu yg kecik ni dapat membantu najwa InsyaAllah ^^

Anonymous said...

Pendam perasaan mmg sakit kan...hanya allah saja yg tau...

AISYAMUSLIM said...

@Anonymous Sakit itu lah yang akan mengajar kita erti ketabahan dalam hidup.. ada hikmah kenapa Allah berikan setiap manusia perasaan sakit.. ^^ wallahualam

Anonymous said...

Assalamualaikum. Allah saja yang tahu betapa sakitnya dan pedihnya menyimpan perasaan dengan seseorang. Tambahan lagi dia sudah bertunang. Hidup tanpa kekasih (couple) selama ini memang hebat dugaanNya. Fitrah sbgai manusia biasa untuk dicintai dan mencintai semkin kuat. Namun saya tekad untuk tidak meluahkan perasaan bukan kerana dia sudah bertunang tetapi saya takutkan Allah. Ujian ini ada hikmahnya dan saya yakin Allah akan memberikan yang terbaik yang memang tercipta untuk saya. Saya anggap perasaan ini dengan dia hanyala fatamorgana semata2. Tulisan saudari memang membantu saya utk menguatkan hati dan mindset. Doakan saya utk kuat dan mampu menghadapi ujian ini agar saya dapat jaga hati utk yang halal kelak dan cinta utk Allah.

Anonymous said...

hakimi:weh,syahir awek yg dekat surau tadi cantik larr,dah larr muslimat pulak tu.esok aq nk p surau lagi larr,mana tau boleh jumpa karr::.

syahir:aish,hakimi..niat sahabt nih dah menyimpang jauh dh,kita ke surau untuk solat berjemaah bukannya nk suka2 cuci mata kan::.

hakimi:hehe..minta maaf yarr sahabat::.

(keesokan harinya....)

syahir:sejak 2 menjak nih,aq tngok hng rajin jarr p surau,5 waktu pulak tu,

hakimi:alhamdulillah sahabt,Allah jua yg beri kekuatan..

syahir:bukn sebab haritu pnya cerita kan,kalau ya..betulkan niat balik yarr sahabat..bknnya apa takut asebab niat yg rosak,habis satu ibadat hncur tak dapat pahala..

hakimi:sya sebenarnya,sedang mencari si pemilik hati tu larr..

syahir:sahabt,istighfar banyak2,ingat Allah..

hakimi:betul larr,sya ke surau mencari sang khalid,pemilik hati setiap manusia..

syahir:alhamdulillah,betul tu sahabat,alangkah indahnya jika kita jaga dlu hubungan kita dengan Allah,alangkah indahnya jika hnya tersemai nama seseorang itu dalam doa kita...

hakimi:like laju-laju::^^

Anonymous said...

sy minta izin copy ye ^^

zaidi ody said...

Saya msih x mampu nk ugkapkan cinta sy ni kpdanya.. Tp sy akn cuba slowly.. Sy tw sy xlyk untknya ats sbb2 trtntu.. Tp sy hnya nak dye tahu isi hati sy.. Tu jer.. Tpulg kt dye nak nilai sy mcm mna.. Sy

Muhammad Amin said...

Assalamualaikum, sye nk tnya lebih mendalam lgi kalau boleh lah^^.. nk mintak id wc or fb ke yg lebih senang utk berhubung. Terima kasih

Unknown said...

Assalamualaikum...aisyah..saya suke dengan sorang laki ni..dan pada pandangan mata orang lain laki tu pun suke saya..tapi masing2 macam main tarik tali..apa patut saya buat?

 
This Template Was Made & Design With Love By AlHumayrahOnlineShop. All Right Reserved To Me.